2022 Menu
At Vælge 30
Uge 50, 2022
af Rick Joyner

Apostlen Paulus lærte, at det menneskelige legeme er et forbillede eller et forbillede på Herrens legeme, kirken. Ligesom det menneskelige legeme er opbygget af mange dele, der fungerer forskelligt, men passer sammen til ét legeme, sådan er kirken det. Ligesom vores legeme er en enhed af forskellighed og ikke ensartet, sådan er Han's legeme. Så hvorfor afspejler Kristi legeme ikke dette?

Et simpelt svar er den samme ånd af racisme og snæversynet, som har skabt dødelige splittelser blandt nationerne, der nu dominerer store dele af kirken. Racisme er en fundamental fjende, fordi den er resultatet af to grundlæggende onder: frygt og stolthed. Vi bliver racister, når vi frygter dem, der er anderledes end os, eller når vi arrogant tror, vi er bedre end dem, der er anderledes end os. Når vi udsætter os selv for begge dele, er det en dødbringende kombination, som holder os adskilt fra og fjendtlige over for andre.

Mit fysiske legeme har ikke brug for fem hjerter, eller endda to, men kun et godt. Hvis mine lunger vil begynde at fungere som mit hjerte, kan det være katastrofalt og føre til alvorlige problemer. Det er det unikke ved hver enkelt del, og hvordan de passer sammen, der gør, at legemet kan leve og fungere ordentligt. Det samme er tilfældet med Herrens legeme. Hvis en gruppe af troende er ens eller prøver at være ens og fungerer i samme rolle, vil den ikke opleve Kristi sande liv.

Et dybtgående aspekt af kristen modenhed er udfrielse fra frygten og/eller stoltheden over åndelig snæversynet/fanatisme, som ville tvinge os til kun at samles med dem, der handler og tænker som os. Dette er den samme tendens, som holder alle evangelisterne i én bevægelse, alle lærerne i en anden og alle pastorene i endnu en, osv. Hver legeme har brug for apostle, evangelister, præster, lærere og profeter ordentligt udrustet i henhold til Efeserbrevet 4. Sand apostolske gerninger skaber menigheder, der har og modtager fra alle de udrustningstjenester, der er opført i Efeserbrevet 4, da alle er forpligtet til at "vokse op til alt i Kristus," ikke kun i nogle ting.

I stedet for den kedelige ensartethed, der findes i de fleste kirker i dag, kaldes Kristi legeme til at være en spændende mangfoldighed. Når mennesker, der er unikke og anderledes, forenes under et fælles formål, har det en meget større herlighed og vidnesbyrd, end når de, der er ens, samles. Overvej den bemærkelsesværdige udtalelse fra apostlen Paulus i:

1 Korintherbrev 1:4-7.
4. Jeg takker altid min Gud for jer, på grund af den nåde, som blev givet jer i Kristus Jesus.
5. I er jo i Ham blevet rige på alt, på al tale og al indsigt,
6. efter som vidnesbyrdet om Kristus er blevet stadfæstet iblandt jer,
7. så I ikke mangler nogen nådegave, idet I lever i forventning om, at vor Herre Jesus Kristus skal åbenbares.

Her ser vi et fantastisk billede af, hvordan Herrens legeme skal se ud. For det første blev de "i alt" beriget i Ham, ikke kun i nogle ting. Dernæst, og vigtigst af alt, ser vi, at "Kristi vidnesbyrd" blev bekræftet i dem, fordi de ikke manglede nogen gave. Vidnesbyrdet om, hvem Han er, kan kun manifesteres fuldt ud, når alt, hvad Han er (ikke kun noget), er manifesteret i et kirkelig legeme, som det åbenbart var i Korint.

Alle tjenester og gaver er i Jesus, og Han manifesterede dem alle, da Han vandrede på jorden. Nu søger Han at manifestere alt, hvad Han er gennem Han's legeme, kirken. En menighed vil fuldt ud manifestere Ham, når alle gaver og tjenester fungerer i den. Når vi kun ønsker at være sammen med dem, der er "ligesindede" i stedet for rigtigt at værdsætte og forbinde med mangfoldigheden af alt, hvad Han er, især dem, der er anderledes end os, er der ingen mulighed for, at Ham kan manifesteres i alt, hvad Han er. I så fald er der ingen mulighed for, at "Kristi vidnesbyrd" kan bekræftes i os.

Selvfølgelig mener nogle, der søger fællesskab med dem, der er "ligesindede" virkelig og oprigtigt at forbinde sig med dem, der har en vision for Kristi legeme, der fungerer i al dens herlighed og mangfoldighed, som kun kan afspejle Ham. Alligevel er det grundlæggende at huske på, at Han elsker mangfoldighed, at Han gjorde alle unikke, for at blive som Herren. Derfor Han's er en enhed af forskellighed, ikke en enhed af ensartethed. Derfor er det et vigtigt spørgsmål at stille, hvis Han elsker mangfoldighed og unikhed, såsom Han skabte hvert snefnug anderledes, hvorfor er kirken, som er skabt til at reflektere og manifestere Ham for verden, så kedeligt ensartet?
Ugens Ord 51
OP